Het vermogen om waardevolle en relevante content te creëren als bedrijf en te delen met je doelgroep kan een krachtig middel zijn om je merkbekendheid te vergroten. Maar hoe zorg je voor succesvolle content marketing en zet je een goede content marketingstrategie op? In deze blog vertellen wij je er meer over en geven we je tips voor succesvolle content marketing.
Wat is content marketing?
Content marketing is een strategische marketingaanpak waarbij er waardevolle, relevante en boeiende content wordt gecreëerd en gedeeld om een specifieke doelgroep aan te trekken, te betrekken en te behouden. In plaats van directe promotie van een bepaald product of dienst, richt je je met content marketing op het leveren van interessante content voor je doelgroep. Dit kunnen bijvoorbeeld foto’s, video’s, oplossingen en weetjes zijn. Door dit te delen, bouw je als bedrijf zijnde een vertrouwensband op met je publiek en zal de klantloyaliteit worden bevorderd.
De kerngedachte achter content marketing is om de behoeften van de doelgroep centraal te stellen, ze te inspireren en te entertainen. Hierdoor ontstaat er namelijk een positieve associatie met jouw merk of bedrijf.
Verschillende vormen
Er zijn een hoop vormen van content marketing. Je hoeft als bedrijf niet elke vorm te gebruiken, maar je kan een selectie maken van wat het best bij jouw doelgroep past en aanslaat. Hier een aantal voorbeelden:
- Video’s:
Dit is visuele content in de vorm van een video, tutorial, interview of animatie. Het is belangrijk dat je beelden deelt die de aandacht trekken en leuk zijn om te bekijken. - Blogs:
Geschreven inhoud die diepgaande informatie biedt over bepaalde onderwerpen die relevant zijn voor jouw doelgroep. Zorg ervoor dat je interessante informatie hebt en dat je geen onwaarheden in de blogpost vermeld. - Social media posts:
Dit kunnen foto’s, video’s of statussen zijn op Facebook, Instagram, linkedin en meer. Hiermee kan je de betrokkenheid en interactie met je doelgroep vergroten. - Podcasts:
Dit bestaat al lang, maar is vooral de laatste jaren sterk in populariteit gestegen. Podcasts zijn audiobestanden die interessante gesprekken of informatieve discussies bevatten. Het leuke aan een podcast is, dat je doelgroep dit kan beluisteren tijdens een andere bezigheid.
Tips voor succesvolle content marketing
Hoe zorg je ervoor dat jouw content marketing succesvol is? Er zijn vele manieren om een succesvolle content marketingstrategie op te zetten. Wij hebben een aantal tips voor je op een rijtje gezet:
- Zet kwaliteit boven kwantiteit:
In de wereld van content marketing is kwaliteit belangrijker dan kwantiteit. Het gaat niet alleen om het regelmatig publiceren van content, maar om ervoor te zorgen dat elke stukje inhoud waardevol, relevant en goed geschreven is. Houd de focus op het bieden van oplossingen, het informeren en inspireren van jouw publiek. Waarde gedreven content wordt eerder gedeeld en trekt meer betrokkenheid aan. - Ken je doelgroep:
Voordat je begint met het creëren van content is het natuurlijk van belang dat je je doelgroep kent. Wat zijn de behoeften en interesses van jouw doelgroep, op welke kanalen zijn ze actief en wat zijn hun pijnpunten? Dit zijn allemaal vragen die je voor jezelf uitgezocht wilt hebben voordat je aan de slag gaat. - Optimaliseer voor zoekmachines:
Zoekmachine optimalisatie is erg belangrijk in de huidige online wereld. Voer eerst een zoekwoordonderzoek uit om te begrijpen welke termen en zinnen jouw publiek gebruikt om naar informatie te zoeken. Maak aan de hand hiervan een campagne. - Deel via de juiste kanalen:
Niet elke content marketinginspanning is geschikt voor elk platform. Identificeer daarom elk social media kanaal en houd natuurlijk ook rekening met op welke kanalen jouw doelgroep actief is. - Diversifieer jouw content:
Een succesvolle content marketingstrategie omvat diverse vormen van content. Denk aan blogposts, video’s, infographics, podcasts, e-books, casestudy’s en meer. Diversificatie stelt je in staat om verschillende leermethoden en voorkeuren van jouw publiek te bereiken en te betrekken. Experimenteer met verschillende content typen om te ontdekken wat het beste werkt voor jouw doelgroep.
Ook interessant: