Een landingspagina is een webpagina die geschreven en geplaatst is met als doel om conversie te krijgen. Maar wat zijn de richtlijnen van een goede landingspagina en hoe optimaliseer je deze pagina het best? Wij vertellen je er meer over in deze blog.
Wat is een landingspagina?
Een landingspagina is een webpagina waarop een bezoeker landt. Hierop kom je terecht als je een bepaalde zoekterm in Google intypt en op een resultaat klikt. Maar je kan ook via bijvoorbeeld een link uit een mail op zo een pagina terecht komen. De webpagina is gericht op conversies en is dus ook zo ingericht om de bezoeker over te halen om tot conversie over te gaan.
De voordelen
Landingspagina’s zijn op elke website wel belangrijk en dat is niet zomaar, ze hebben namelijk als doel om de bezoekers tot actie te laten over gaan. Er zijn een aantal voordelen verbonden aan een landingspagina:
- Een landingspagina is afgestemd op de wensen van de bezoeker
Omdat een bezoeker zelf op zoek is gegaan naar hetgeen wat er op de landingspagina te vinden is, sluit dit aan op de wensen van de bezoeker. - De conversie gaat omhoog
De kans dat een bezoeker op een landingspagina besluit om over te gaan tot conversie, is groot omdat hij/zij dit zelf vaak al als doel heeft. - Je krijgt meer relevante bezoekers
De bezoekers van deze pagina zijn hier zelf actief naar op zoek gegaan. - De pagina is goed geoptimaliseerd
Een landingspagina moet goed geoptimaliseerd zijn om goed vindbaar te zijn. Dankzij de goede optimalisatie en vindbaarheid, zullen er ook meer bezoekers komen, wat weer leidt tot meer conversie. - Het bounce percentage zal lager zijn
Je houdt op een landingspagina vaak bezoekers langer op de website, hierdoor zal het bounce percentage lager zijn.
Tips voor een goede landingspagina
Maar waar moet een landingspagina aan voldoen? Wat vooral belangrijk is, is dat zo een pagina een goede opbouw moet hebben en hier kan je voor zorgen door middel van het AIDA-model. AIDA staat voor Attention, Interest, Desire en Action. Bij Attention gaat het erom dat je de aandacht van de bezoeker op je product of dienst trekt. Bij Interest wek je de interesse van de bezoeker, bij Desire probeer je de bezoeker te overtuigen om tot conversie over te gaan en bij Action gaat de bezoeker ook daadwerkelijk over tot een conversie.
Naast het toepassen van het AIDA-model, hebben we nog een aantal tips voor je om jouw landingspagina zo succesvol mogelijk te maken:
- Maak het duidelijk voor de klant.
Zorg voor een duidelijke opbouw en inhoud voor de klant, de klant moet weten waar hij/zij aan toe is en wat de bedoeling van de pagina is. - Vermeld relevante en belangrijke informatie.
Probeer referenties, logo’s en telefoonnummers te vermelden, dit kan informatie zijn waar de klant naar op zoek is en zo maak je het makkelijk voor hem/haar. - Kies een pakkende titel
Een goede en pakkende titel is eigenlijk op elke pagina van belang, dit kan ervoor zorgen dat de bezoeker verder leest of juist niet. - Maak een korte, heldere intro.
In de intro leg je de bezoekers uit om wat voor aanbod het gaat en waarom dit aanbod zo bijzonder is. - Gebruik goede en duidelijke afbeeldingen.
Mooie afbeeldingen kunnen een pagina maken of breken. Als je gebruik maakt van onduidelijke afbeeldingen, kan dit bezoekers afschrikken. En als je juist kwalitatieve afbeeldingen en foto’s gebruikt, is het aantrekkelijker voor de klant om een aankoop te doen. - Kies voor een aansporende CTA.
Een aansporende call to action kan het laatste zetje zijn om de klant over te laten gaan tot conversie.
Ook interessant: