Wat is content marketing?
Concurreren met andere online pagina’s om nummer één te worden voor populaire zoekwoorden is een lastige taak, scoren in zoekmachines en klikken van zoekers aan te trekken, is een moeilijk, tijdrovend proces. Te vaak blijkt dat soort SEO een uitdagend proces waarin ondernemers vaak in het duister tasten. Gelukkig zijn er veel tactieken en strategieën om bovenaan te eindigen. Het ontwikkelen van de juiste content marketing speelt naast veel andere factoren een grote rol. Maar wat is content marketing precies en wat moet je doen om doen om de juiste content te bereiken? lees snel verder om daar stap voor stap achter te komen.
Vormen van content marketing
Om achter de vraag te komen “wat is content marketing?” moeten we eerste kijken naar effectieve SEO. Effectieve SEO bestaat uit veel onderdelen, een van deze twee hoofdonderdelen is relevantie, dit heeft te maken met wat je op je website post en of dit relevant is voor de bezoeker en voor het product of service dat je aanbiedt. Naast relevantie is ook populariteit van je website erg belangrijk, dit gebeurd echter niet op je website maar in het echt, peilen en stimuleren van populariteit is erg lastig maar wel mogelijk. Deze twee hoofdonderdelen hebben veel invloed vanuit andere onderdelen van SEO, zo is het leesbaarheid van je website erg belangrijk.
Al deze onderdelen vallen samen onder één groot onderdeel, content. Met content kan je de essentie van alle onderdelen behouden en jou pagina laten bloeien, maar hoe weet jij wie wat waar en hoe je die content moet toepassen?
Content marketing en het belang hiervan
Content wordt steeds belangrijker in de wereld van online marketing. Met de afname van interruptiemarketing gaat content een grote rol spelen. Interruptie marketing houdt in dat er gebruik wordt gemaakt van advertenties om je aandacht van het een af te halen en naar de advertentie te brengen. Met elke klik die een gebruiker maakt geeft hij zijn voorkeur aan, zo weet een site of applicatie precies wat jou voorkeuren zijn en kunnen advertenties daarop afgestemd worden. Een gemiddelde consument in Nederland ziet per dag ongeveer 3.000 advertenties.
Als gevolg van deze overstroming van advertenties zijn we immuun geraakt voor advertenties of nemen we zelfs drastische maatregelen zoals adblockers. Consumenten en webshops leunen door het verdwijnen van advertenties meer en meer op content.
De cijfers liegen er niet om
- Content marketing kost 62% minder dan traditionele marketing en genereert gemiddeld 3 keer zoveel.
- Conversieratio’s zijn gemiddeld 6 keer hoger bij contentmarketing bedrijven (2.9%) ten opzichte van interruptiemarketing bedrijven (0.5%).
- 78% van chief marketing officers geloven dat contentmarketing de toekomst is van marketing.
Wat is goede content marketing?
Een website en een webshop
Veel online marketeers hanteren één website, op deze website verstrekken ze informatie en verkopen ze hun product of service tegelijkertijd. Om je verkoop en aandacht te stimuleren moeten je webshop en je website gescheiden zijn. De overspoeling van informatie op de combinatie-site resulteert tot afleiding rondom de call-to-action. Een website hoort informatie te verstrekken over het product terwijl de webshop het doel heeft van verkopen. Het soort bezoeker wat je aantrekt verschilt namelijk per website, maar wat zijn die verschillen?
De verschillende soorten bezoekers
Er kan onderscheid gemaakt worden tussen informatiegerichte surfers en koopgerichte surfers. Informatie gerichte surfers zijn, zoals de naam zegt, op zoek naar informatie. Ze weten nog niet wat ze willen dus zoeken ze het web af. Deze bezoekers zullen niet direct op jou site iets kopen na informatie zoeken. Koopgerichte surfers daarentegen, weten al wat ze willen, ze gaan naar een site om te kopen, een overspoeling van informatie zoals weetjes, blogs en meer zou hen alleen verwarren wat kan leiden tot niet aankopen. Daarom is moet je naast de webshop ook een website hebben die informatie en content verstrekt, content die meer biedt dan alleen informatie. Content moet ook een gemeenschap creëren, maar hoe?
Gemeenschap door goederen
Wat is content marketing? als je dit hoort denk je hopelijk direct aan kwaliteitscontent. Echter, niet alleen je content is van belang voor goede content marketing, ook het publiek waar je voor schrijft is van groot belang. Als content goed ontvangen wordt kan het een gemeenschap tussen mensen creëren, deze gemeenschap vormt niet alleen een vaste klantengroep, en een goed wordt over het product en bedrijf, maar ook content op zichzelf. Het geven van een platform aan de klanten kan een positief effect hebben voor je bedrijf. Op dit platform kunnen foto’s, gesprekken en nog veer meer gedeeld worden.
Deze vorm van content wordt ook wel “user generated content” genoemd. Deze content is voordeling voor jou als bedrijf omdat het gratis is en het zorgt voor extra longtail zoekopdrachten. Maar wat zijn longtail zoekopdrachten?
Longtail zoekopdrachten
Longtail zoekopdrachten zijn die met 4 of meer zoekwoorden, dit zijn vaak erg specifieke zoekopdrachten en worden voor veel specifieke vragen ingevoerd in Google. Longtail zoekopdrachten worden het meeste gedaan, ongeveer 70% van alle zoekopdrachten zijn longtail. Longtail zoekopdrachten lopen vaak erg uiteen. Door user generated content worden allerlei vragen van surfers beantwoord zonder dat je als bedrijf content moet creëren. Maar wie laat je die content dan creëren?
Gastbloggers
Voor het schrijven van een goed boodschap zonder platform zijn de sites van jou marketing pagina ideaal. Veel mensen vinden het belangrijk om informatie te verstrekken over producten of services. Het toelaten van gastbloggers is een belangrijk onderdeel van connecties opbouwen en een gemeenschap creëren. Er zal een positieve sfeer ontstaan rondom jou website mede mogelijk gemaakt door blogs. Maar wat als je geen gastbloggers kan vinden? Dan zijn er altijd nog andere opties.
Content kopen
Er zijn oneindige mogelijkheden om content te kopen. Content met een objectieve mening is overal op het internet te vinden. Zo kan je om basiscontent te creëren mensen inhuren om dat voor jou te schrijven. Let hierbij wel op dat ze betrouwbaar en objectief zijn en dat het moet gaan om kwaliteitscontent in plaats van kwantiteit. Nu we alles gehad hebben is het fijn om alles op een rijtje te zetten en de vraag “Wat is content marketing?” te beantwoorden.
Conclusie
- Creëer een aparte webshop (internet pagina waar je producten verkoopt) en website (internet pagina waar je informatie verstrekt)
- Creëer een gemeenschap voor positieve ondersteuning van de pagina’s
- Geef gastbloggers toestemming om je website te verbeteren
- Koop kwalitatieve content van freelancers
- Focus op kwaliteit, niet kwantiteit
Heb je vragen over de blog “Wat is content marketing?” Neem gerust contact met ons op! We staan klaar om je vragen te beantwoorden en meer uitleg te geven over de rol en het belang van content marketing voor jouw bedrijf.