Een content kalender is een overzicht van content die ingepland staat voor social media kanalen. Content is alle informatie die gedeeld wordt via diverse kanalen van een bedrijf, bij content kan je denken aan teksten, foto’s of video’s. In deze blog lees je meer over de content kalender, het doel ervan en hoe je dit het meest effectief kan inzetten voor jouw bedrijf.
Het beheren van jouw kanalen
Als je gebruik maakt van meerdere kanalen voor jouw bedrijf, is het belangrijk dat dit overzichtelijk blijft en op elkaar afgestemd is. Om jouw social mediakanalen op een makkelijke manier te beheren en op elkaar te laten afstemmen, is een content kalender erg handig. Ook heb je met het gebruik van meerdere kanalen, een grotere kans dat je hoger scoort in zoekmachines zoals Google.
Als je bepaalde content al hebt ingepland, kan je dit nog tot moment van publicatie wijzigen. Denk er bij het inplannen van jouw content wel aan dat je de content afstemt op de doelgroep per kanaal, de doelgroep die op Facebook zit kan bijvoorbeeld verschillen van de doelgroep die je met Instagram bereikt.
De voordelen van een content kalender
Er zijn een aantal voordelen aan het gebruik van een content kalender, daarom raden wij elk bedrijf die meerdere social media kanalen gebruikt, aan om een contentkalender in te zetten. Welke voordelen biedt een content kalender?
- Je hebt de mogelijkheid om vooruit te plannen, dankzij het vooruit plannen kan je “gaten” tussen de gepubliceerde content voorkomen.
- Het is makkelijker om samen te werken, verschillende collega’s/ afdelingen hebben namelijk inzage in de planning.
- Jouw doelgroep zal niet te lang hoeven wachten op een nieuwe post, maar ze zullen ook niet in een keer overladen worden met nieuwe content. Dit komt doordat je alles goed verdeeld hebt.
- Je hebt van tevoren inzage in wat er gedeeld zal worden en hebt hierdoor ook nog de tijd om het aan te passen.
- Je kan meer rendement halen uit de content die je deelt.
- Je vergroot je kansen om te groeien in zoekmachines.
Hoe maak je een goede contentkalender?
Voordat je begint met het invullen van een content kalender, is het belangrijk dat je weet met welk doel je dit doet. Formuleer voor jezelf een marketing of communicatie doelstelling, bij het formuleren van een doelstelling, bedenk je welk budget je wil uitgeven, wie de doelgroep is en hoe je hen wil aanspreken en welke kanalen je gaat inzetten.
Als je de doelstelling hebt vastgesteld, ga je aan de slag met het maken van een planning. Tijdens het maken van de planning houd je rekening met een aantal dingen, zoals voor wanneer ga je de content inplannen, wat voor soort content ga je delen en via welk kanaal ga je dit doen? Ook is het goed om alvast na te denken wie de content gaat maken.
Tools voor een content kalender
Er zijn veel programma’s en tools die je kan gebruiken voor het creeëren van een content kalender.
- Trello
Dit is een handige tool die bedrijven helpt om werk sneller af te krijgen. Het is een visuele tool waarmee je projecten, workflows en content kalenders kan maken en beheren. Trello heeft verschillende abonnementen, zo is er een gratis versie voor kleine teams, maar zijn er ook betaalde versies voor grotere bedrijven met meer opties. - Asana
Dit is een Engelstalig platform waarin je met collega’s kan communiceren en projecten en contenkalenders kan beheren. Ook bij Asana kan je uit verschillende abbonementen kiezen, de basic versie is gratis en premium en business zijn betaalde versies. Naast de betaalde versie is er ook een optie om Asana op maat te kiezen en als je voor deze optie wil gaan, dien je contact op te nemen met Asana. - Coosto
Dit is een content- & social media marketing tool. De tool is erop ingericht om bedrijven meer resultaat te halen uit hun content. Hun doel is om organisaties sneller te laten groeien door de kracht en van content en social media. Coosto is erg uitgebreid en bied meer dan alleen een content kalender, ze hebben dan ook enkel betaalde versies. - HubSpot
Deze tool biedt ook meer dan alleen een content kalender, je kan hierin namelijk ook hele workflows maken. Ook is het mogelijk om in Hubspot blogs te schrijven en hebben ze inzage in analytics. HubSpot heeft ook alleen betaalde abonnementen voor zowel kleine bedrijven als grotere bedrijven. Ook hier is er de mogelijkheid om voor een op maat gemaakt pakket te kiezen.
Over BlauweLink
Wij zijn een modern online marketingbureau die jou graag helpt met het (online) laten groeien van jouw bedrijf. Wij zijn gespecialiseerd in verschillende diensten, zoals het bouwen van websites, het opzetten van SEO-campagnes en social media campagnes. Wil jij jouw bedrijf graag een boost geven en ben je benieuwd wat wij voor jouw organisatie kunnen betekenen? Neem dan contact met ons op!