Wat is growth hacking?

Growth hacking is een marketingstrategie die gericht is op het snel en efficiënt laten groeien van een bedrijf. Maar wat is growth hacking precies en hoe gaat het in z’n werk? Wij vertellen je er meer over in deze blog.

 

Hoe werkt growth hacking?

In tegenstelling tot traditionele marketingmethoden die meestal tijd nodig hebben om de de gewenste resultaten te behalen, draait het bij growth hacking om snelle, experimentele en gegevens gestuurde tactieken die de groei van een bedrijf stimuleren. Het is een data gedreven methode, die slimme “hacks” toepast.

Growth hacking omvat meestal het gebruik van innovatieve en onconventionele tactieken om snelle groei te realiseren. Denk bijvoorbeeld aan het inschakelen van influencers, virale marketingcampagnes, maar ook het gebruik van chatbots en dergelijke geautomatiseerde tools.

 

Voor wie is het?

Growth hacking is in principe voor alle bedrijven geschikt, maar past het best bij startende bedrijven. Deze strategie is dan ook het meest populair bij jonge bedrijven en startups, omdat deze bedrijven vaak geen groot budget hebben, maar wel snel willen groeien. Bedrijven die al een plek op de markt hebben veroverd kunnen ook baat hebben bij growth hacking, met name gevestigde bedrijven die op zoek zijn naar nieuwe manieren om hun groei te versnellen en hun marketingstrategieën te optimaliseren. Of je nu een startup bent of een gevestigd bedrijf, het begrijpen van de principes van growth hacking kan je helpen om je marketingstrategie te optimaliseren.

 

Wat doet een growth hacker?

Een growth hacker richt zich op de verschillende stappen die een potentiële klant doorloopt voordat hij of zij een klant wordt. Dit kan van alles omvatten, van het genereren van verkeer naar de website of app tot aan het converteren van bezoekers in betalende klanten en het behouden van klanten op de langere termijn. Een growth hacker doet dus als het ware systematisch onderzoek naar potentiële groeikansen.

Het is van belang dat je als growth hacker snel moet kunnen werken en daarom moet je zo min mogelijk afhankelijk zijn van anderen. Vaak hebben growth hackers ook de skill om zelf te ontwikkelen en ontwerpen en kunnen ze goed met data overweg. Het is geen vereiste dat je overal expertise in hebt, maar de basis snappen is wel gewenst om het grootste gedeelte zelf uit te kunnen voeren.

 

Het verschil tussen growth hacking en marketing

Het verschil tussen growth hacking en marketing is niet altijd groot. Bij marketing wordt de focus gelegd op bedrijven met een lopende marketing en de optimalisatie van bestaande kanalen om bedrijven naar een hoger niveau te tillen. Terwijl bij growth hacking juist de focus gelegd wordt op nieuwe groei-mogelijkheden. Bij growth hacking wordt dan ook volop geëxperimenteerd, terwijl er bij marketing gebruik wordt gemaakt van al bestaande en vertrouwde manieren om te groeien als organisatie.

 

Voorbeelden

Er zijn een aantal bekende voorbeelden van growth hacking:

  1. De Craiglist integratie van AirBnB:
    AirBnB maakte in het begin gebruik van Craiglist, dit was toentertijd het grootste forum waar mensen een woning konden verhuren of huren. AirBnB plaatste hun eigen aanbod op Craiglist met linkjes naar hun eigen platform, zodra potentiële huurders meer informatie zochten. Dankzij deze methode, trok het platform de doelgroep van Craiglist aan en bleef deze doelgroep hangen op AirBnB.
  2. De Ebay-bot van PayPal:
    PayPal wilde toen het nog niet bekend was, geplaatst worden op Ebay als betaalmethode, hier had Ebay in eerste instantie geen interesse in. PayPal heeft vervolgens zelf, grote verkopers op Ebay benaderd om producten te kopen met de vraag ‘Kan ik bij u betalen met PayPal?’ Deze verkopers kenden PayPal nog niet en liepen daardoor omzet “mis”. Vervolgens eisten deze grote verkopers van Ebay dat ze ook PayPal als betaalmethode zouden integreren.
  3. Het referral-programma van Dropbox:
    Dropbox was één van de eersten die een referral-programma inzette om hun eigen klanten te laten werken als een acquisitie kanaal. Dropbox bood haar gebruikers, 250 MB extra opslagruimte aan voor elke vriend die zij binnenhaalden als nieuwe gebruiker. Hierdoor werd het een groot succes en steeg het aantal gebruikers in korte tijd.

 

Ook interessant:
Wat is chatGPT? 
Online marketing trends 2023

Meer weten over DMS Media?

085 06 08 631

contact@blauwelink.nl

Onze Diensten

 

Content marketing

Content marketing

Google ads

Google Ads (SEA)

Wordpress specialist inhuren

Website laten maken

Recruitment marketing
Recruitment marketing
linkbuilding
Linkbuilding
Zoekmachine optimalisatie

Zoekmachine optimalisatie (SEO)