De inzet van marketingactiviteiten die direct leiden tot meetbare resultaten noemen we ‘performance marketing’. Maar wat is performance marketing precies, hoe kan je hier goed mee scoren en waar moet je op letten bij performance marketing? Wij vertellen je het allemaal in deze blog.
Wat houdt performance marketing in?
Ondanks dat het begrip ‘performance marketing’ redelijk nieuw is in de marketing, is het een begrip met een vrij simpele betekenis en inhoud. Het draait bij dit type marketing namelijk vooral om de resultaten die er behaald worden. Het mooie hieraan is dan ook dat je enkel betaalt voor de behaalde resultaten of doelen en niet voor het aantal impressies.
Vaak hebben de doelen te maken met het laten overgaan tot acties vanuit de klant, denk hierbij aan een nieuwe aankoop, een inschrijving op de nieuwsbrief of een like. Het zijn allemaal factoren die meetellen bij de succesfactor van een bepaalde campagne. Het is belangrijk dat al deze resultaten meetbaar en aantoonbaar zijn. Bekende vormen zijn Cost per Click of Cost per Lead.
Voorbeelden van performance marketing
Er zijn een aantal afrekenmodellen voor performance marketing, wij lichten er een aantal toe:
- Cost per Click (CPC) – Bij deze vorm betaal je per gegenereerde klik.
- Cost per Lead (CPL) – Hierbij betaal je per gegenereerde lead, dit is een persoon die interesse heeft getoond in een product of dienst.
- Cost per Acquisition (CPA) – Bij deze vorm betaal je per betalende klant.
Een aantal voorbeelden van performance marketingactiviteiten zijn:
- Een advertentie via social media met een bepaald productaanbod, waarbij je geleid wordt naar de productpagina in een webwinkel.
- Een Google Ads campagne met bijvoorbeeld de promotie van een “gratis” product dat in ruil van e-mailadres verkregen kan worden.
- Een e-mailmarketing campagne waarbij er een aanvullende dienst wordt aangeboden, nadat je een aanvraagformulier hebt ingevuld.
De voordelen
Naast het feit dat de resultaten van performance marketing volledig meetbaar zijn, zitten er natuurlijk ook andere voordelen aan deze vorm van marketing verbonden:
- Gericht op optimalisatie
Dankzij de meetbaarheid van performance marketing, kan je zien welke acties het meest opleveren en welke acties minder goed werken. Doordat je dus goed kan meten wat er wel en niet werkt, heb je de mogelijkheid om voortdurend te verbeteren. - Breed aanbod aan kanalen
Er zijn een hoop kanalen die je kan gebruiken voor een performance marketingcampagne, denk bijvoorbeeld aan alle social media kanalen, maar ook Google, e-mailmarketing en display ads. - Advertentiebudget kan efficiënter gemanaged worden
Dankzij de volledige meetbaarheid, weet je exact hoeveel een bepaalde campagne gekost heeft en wat je eruit gehaald hebt. Hierdoor kan je het advertentiebudget efficiënter besteden. - Focus ligt op ROI
ROI staat voor ‘Return on Investment’ en dit geeft het rendement op een investering aan. Doordat het zo gefocust is op ROI, is de risicofactor lager.
Scoren met performance marketing
Een goede performance marketingcampagne moet aan een aantal punten voldoen om goed te kunnen scoren en successen te behalen.
- Wees creatief
Creativiteit is eigenlijk bij alle marketing campagnes een must, dit trekt de aandacht en houdt de aandacht ook vast. Zorg dus voor een krachtig thema, pakkende beelden en teksten en zorg dat de doelgroep de boodschap begrijpt, maar dat je hen hier ook mee raakt. Speel in op gevoel! - Kies een kanaal dat bij jouw doelgroep past
Voordat je een campagne start, is het van belang om te weten op welke kanalen jouw doelgroep vooral actief is. Heb jij een doelgroep dat vooral actief is op Instagram en minder op andere social media, dan ga je niet het gewenste resultaat krijgen als je een Facebook campagne start. Mocht je nog goed doorhebben op welk kanaal de doelgroep het meest actief is, dan kan je experimenteren met verschillende kanalen om erachter te komen welk kanaal het best werkt. - Meet de juiste punten
Meten = weten en dit is waar het om draait bij performance marketingcampagnes. Het is essentieel dat je continu blijft analyseren, aanpassen en bijsturen. Er moet constant verbetering plaats vinden om het beste uit de campagnes te halen.
Ook interessant: