Kosten van adverteren op facebook
Wat kost adverteren op Facebook?
Benieuwd of adverteren op Facebook wat is voor jouw bedrijf? Het antwoord is waarschijnlijk ja! Met Facebook advertenties kun je namelijk je doelgroep bereiken, nieuwe doelgroepen aanspreken en sales omhoog drijven. Maar hoeveel kost dit nou eigenlijk? En is het aan het einde van de streep echt de moeite waard voor jouw bedrijf om hiermee te beginnen? Wij leggen je er meer over uit!
Waarom is het handig om te adverteren op Facebook?
Facebook is voor veel bedrijven dus een handig platform om op te adverteren. Maar waarom eigenlijk? Dat zit zo, niet alleen zijn er nog steeds veel mensen te vinden op Facebook, maar Facebook zelf biedt ook erg interessante mogelijkheden voor adverteren op hun platform. Je kunt erg gedetailleerd doelgroepen kiezen om op te adverteren, en dit is zeker handig als je een B2C (business-to-consumer) bedrijf hebt). Omdat je zo’n brede doelgroep kunt bereiken is het daarom een interessante optie om naamsbekenheid en sales omhoog te drijven, en compleet nieuwe doelgroepen te bereiken.
De 5 grootste voordelen:
- Te gebruiken voor veel verschillende doeleinden. Eigenlijk kun je adverteren voor alles dat je zelf wil. Bijvoorbeeld een sales actie van je webshop, een winactie om je aantal volgers omhoog te krikken of andere posts om jouw diensten en/of producten te promoten.
- Keuze uit verschillende plaatsingen en advertentiemateriaal.
- Je kunt een erg specifieke doelgroep bereiken. Met het adverteringsplatform van Facebook kun je tot in het uiterste detail doelgroepen en interessegebieden van mensen aanvinken. Hiermee kun je heel erg de diepte in gaan en erg specifiek adverteren, of dit zo breed mogelijk maken zodat je een zo groot mogelijke doelgroep bereikt. Aan jou de keuze!
- Remarketing en mogelijkheden met vergelijkbare doelgroepen. Je kunt campagnes op verschillende doelgroepen toespitsen. Ook kun je campagnes baseren op het Touch, Tell, Sell principe.
- Adverteren via Facebook is een goedkope optie. Je kunt al voor een paar euro je eerste advertentie online zetten! Hieronder leggen wij meer uit over de kosten van adverteren op Facebook.
Hoe adverteer je op Facebook?
Het aanmaken van een adverteringscampagne doe je meestal in 3 stappen. Hieronder staan deze beknopt beschreven:
Kies een marketingdoelstelling
Voordat je begint met het maken van een advertentie is het belangrijkste natuurlijk om te weten waarvoor je adverteerd. Adverteren zonder doel is niet effectief, en daarbij ook een gemiste kans. Als je alles uit je advertentie wilt halen wil je eerst weten waarvoor je het doet, en hier het liefst ook wat meetbare doelen (KPI’s) aan vast binden.
Bepaal je advertentieset
Dit is een manier om te bepalen hoe een advertentie eruit ziet op Facebook. Hierin bepaal je bijvoorbeeld de beoogde doelgroep voor de advertentie, maar je kunt hier nog veel meer mee doen. Eén campagne kan meerdere advertentiesets hebben, die elk ook weer op een andere doelgroep gericht zijn. Veel mogelijkheden dus!
Zet je advertentie online
Dan het moment van de waarheid (nadat je alles goed ingesteld hebt natuurlijk); het online zetten van je advertentie! Als je dit de eerste keer doet is dit natuurlijk best spannend, maar geen paniek, je kunt tussentijds je advertentiecampagnes nog altijd bijsturen.
Wat kost adverteren op Facebook gemiddeld?
De gemiddelde kosten van adverteren op Facebook liggen tussen de 0,005 en 2 euro.
Kosten Facebook adverteren | Vanaf kosten per actie | Vanaf kosten per 1.000 |
Merkbekendheid (per weergave) | vanaf €0,005,- | vanaf €5,- |
Verkeer naar de website (per klik) | vanaf €0,25,- | vanaf €250,- |
Leadgeneratie (per lead) | vanaf €2,- | vanaf €2.000,- |
Dit is natuurlijk maar een indicatie, en dit is voor de kosten van campagnes die gericht zijn op naamsbekenheid, verkeer naar je website of een download. De kosten van zogenaamde harde conversies zoals aankopen zijn afhankelijk van de prijs van je product of dienst.
Wel één tip: staat je ook niet té blind op de kosten. Uiteindelijk gaat het om een positieve ROI (return on invesment), of in andere woorden: verdien je genoeg terug voor elke euro die je investeert in je advertentiecampagne?
Onze tips voor als jij wilt beginnen met adverteren op Facebook
- Keep it simple. Kies voor een afbeelding met een simpele tekst, deze advertenties hebben een beter doorklikpercentage dan de meer ingewikkelde methodes zoals een carrousel of video ad. En extra tip: gebruik je eigen afbeeldingen!
- Maak tijd vrij om een goede adverteringstekst te schrijven. Met een goede advertentietekst krijg je nou eenmaal meer interactie met je post, en er zijn hele simpele trucjes die je kunt doen om dit voor elkaar te krijgen. Dit begint al met de kop: je wil een kop schrijven die je lezers nieuwsgierig maakt of die hen opvalt. Bij de CTA (Call to action) aan het eind schijnt een linkje met de tekst ‘’meer informatie’’ het het best te doen.
- Gebruik hastags. Hashtags zijn fantastisch om meer bereik te krijgen, en hoe meer publiek je advertentie ziet, hoe beter.
- Stel een vraag. Door een vraag te stellen in je advertentie nodig je je publiek uit om mee te doen. Dit kun je doen door een vraag te stellen in de advertentietekst zelf, of een korte enquete te doen. Hierbij geldt ook weer de regel: keep it simple!
- Richt je dashboard goed in! Hier help je jezelf vooral mee, want met een overzichtelijk ingericht dashboard is het makkelijk om mee te werken en om te monitoren hoe je campagnes presteren.
Wil jij ook beginnen met adverteren op social media, en kun je hier wel wat hulp bij gebruiken? Huur dan een specialist in via ons!